תקציר

מהות: פעילות מדעית-טכנולוגית חווייתית, למשפחה כולה.

מסגרות: מתנ”ס, אשכול פיס, ספריה ציבורית או קניון.

מספר משתתפים: בהתאם להחלטת הלקוח.

עיתוי: גמיש – בתדירות שבועית או חודשית, לקראת חגים או בחופשות.

משך: 2-3 שעות.

ציוד דרוש: שולחנות וכסאות בלבד.

 

חשוב!!! הפעילות מאושרת במסגרת “סל מדע” יישובי וזוכה לתמיכה תקציבית ממשרד המדע.

 

למה?

הרציונל של התכנית מתייחס למשתתפים ולמפעילים כאחד.

המשתתפים – משפחות בהרכבים שונים

  • בעידן המסכים, חלק ניכר מן הזמן של כל אחד מבני המשפחה, הוא מול המסך [של הטלוויזיה, המחשב, הפלאפון]. פחות זמן מוקדש לבילוי משפחתי משותף. לעיתים, ישנה אפילו תופעה של ניתוק וניכור.

לעומת זאת, הנאה בצוותא עשויה לחזק את הקשר בין הורים לילדים.

  • בדרך כלל, הילדים הצעירים מכירים את המכשירים והאפליקציות טוב יותר מההורים. תופעה זו גורמת לכרסום במעמדם ובסמכותם “המקצועית” של ההורים.

לעומת זאת, להורים יש כישורי למידה וניתוח, מיומנויות מוטוריות ו”ידע עולם”, הנשענים על הניסיון הבא עם הגיל.

  • הפעילות מזמנת התנסויות רב תחומיות ולכן יש סיכוי שלכל אחד מבני המשפחה יש יתרון יחסי בתחום אחר ויחד הם ייצרו סינרגיה.
  • הפעילות מזמנת התנסויות חדשות. התמודדות משותפת עם אתגר גם היא כלי לחיזוק הקשר והשותפות.
  • אמנם הדגש הוא על פעילות משפחתית.
    אולם, כיוון שהיא מתקיימת מחוץ לבית, בתוך הקשר קהילתי, היא מקבלת אופי של פנאי ובילוי.
  • הפעילות משמעותית – גם התהליך וגם התוצר.


הארגון המפעיל – מתנ”ס, אשכול פיס, ספריה ציבורית או קניון

  • הארגון המבצע – יכול להציע פעילות ייחודית, חווייתית, קבועה לקהל הרחב בדרך קלה ופשוטה.
  • אין צורך להקצות מבנה מיוחד, להשקיע בתשתית או בציוד מיוחד.
  • ההדרכה בפעילות עונה על צרכים קהילתיים נוספים, לדוגמה: פעילות משמעותית לבני נוער, העצמתם וחיזוק הקשר שלהם לקהילה.

 

תיאור הפעילות

ההכנות:

  • דלפק ועליו “תפריט” ותצוגה של דגמים מוכנים.
  • שולחנות וסביבם כסאות, כמו בבית קפה. על כל שולחן – מחשב [לפטופ, טבלט וכדומה].
  • צוות: “אחראי משמרת” – בוגר, “מלצרים” – בני נוער.

 

מהלך הפעילות:

כל משפחה יכולה להגיע בזמן ובהרכב המתאימים לה.

המשפחה בוחרת מתוך ה”תפריט” את “המנה” שבה היא רוצה להתנסות.

בתפריט יש מידע על הנושא, ההתאמה לגיל, משך הזמן המומלץ ועוד.

המשפחה מקבלת מגש ועליו חומרים לניסויים ולבניית הדגם שהמשפחה בחרה לבנות.

במחשב מותקנות מצגות מפורטות וידידותיות המדריכות את המשפחה בביצוע הניסויים ובבניית הדגם.

כל משפחה מחליטה על מידת ההעמקה הרצויה לה  ומתנסה בקצב שלה.

[“מלצרים” – מסתובבים בין המשפחות, ומסייעים בשעת הצורך].

בדרך כלל משפחה שוהה בפעילות 45-60 דקות.

 

מה כוללת ה”מנה ההתנסות?

הפעילות דומה לסדנאות מדע ויצירה, אולם – הייחודיות שלה היא בכך שהיא פעילות משפחתית.

  • מתחילים ב: “מפגש” עם מדען, בקריאת סיפור או בהיכרות עם תוכן של חג.
  • מתמקדים בסוגיה מדעית-טכנולוגית הנובעת מנקודת המוצא הנ”ל.
  • עורכים ניסויים מרתקים ומגלים חוקים מדעיים.
  • בונים דגם טכנולוגי בעל ביצועים מעניינים, המיישם את החוקים שהתגלו.
  • אם רוצים להעמיק – לומדים על המדען שמאחורי הפעילות ועל ארץ מגוריו, על הסופר שכתב את הקטע הספרותי, על יישומים נוספים של החוקים ועוד.
  • בסיום המצגת יש סיכום של הפעילות.
  • בסיום הפעילות לוקחים הביתה את הדגם.

נשארים עם “טעם של עוד” וחוזרים שוב לפעילות הבאה…